
More specifically, satiric infotainment as a subgenre that parodies news and journalism has become a phenomenon in political communication in many nations. Satire, “a blend of wit and criticism, aimed particularly at political leaders and institutions” ( Collins 1996, 645), has had a global resurgence during the past decades. Inicialmente percibidas en oposición a los medios tradicionales (o “mainstream”) en contextos en los cuales la credibilidad de la prensa había decrecido, estas revistas llenaron vacíos en la comunicación política de sus sociedades. Este estudio también sugiere la noción de medio alternativo híbrido para describir a estas publicaciones, las cuales fueron parte de un proceso liberador de cicatrización colectiva. A través de entrevistas con editores y análisis de contenido, este artículo examina cómo estas publicaciones satíricas respondieron a sus respectivos contextos nacionales, cuestionando el funcionamiento del poder en varios niveles de la sociedad, y cómo evolucionaron después de volverse populares negociando su espacio dentro del panorama mediático nacional. De esta manera ofrecieron interpretaciones alternativas sobre las clases dirigentes y la sociedad después de periodos históricos traumáticos -la dictadura de Pinochet en Chile y la crisis económica del 2001 en Argentina. A través de humor crítico, subversiones visuales y parodia, estas revistas independientes retaron la autoridad del periodismo tradicional y del discurso político oficial. Initially perceived in opposition to mainstream media in contexts when the press’s credibility had decreased, they filled gaps in their society’s political communication.Įste artículo explora el caso de dos publicaciones satíricas- The Clinic (Chile, 1998–) y Barcelona (Argentina, 2003–). This study also suggests the notion of hybrid alternative media to describe these publications, which became part of a liberating process of collective healing. Through interviews with the editors and content analysis, this article examines how these satirical publications responded to their respective national contexts by questioning the functioning of power on several levels of society, and how they evolved after they became popular, negotiating their space within the national mediascape. Through critical humor, visual subversions, and parody, these independent magazines challenged mainstream journalism and official political discourse, offering alternative interpretations about the ruling class and society after traumatic periods-Pinochet’s military dictatorship in Chile and the 2001 economic crisis in Argentina. This article explores the cases of two satirical publications- The Clinic (Chile, 1998–) and Barcelona (Argentina, 2003–). Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media in Latin America Literature and Cultural Studies Satiric Magazines as Hybrid Alternative Media in Latin America Authors: Abstract
